Висшата мрежа
Brahmajālasutta
в процес на превеждане
Разказ за странстващите аскети
Веднъж Благословеният пътувал по пътя между Раджагаха и Наланда заедно с голяма група монаси от около 500 монаси. Странстващият аскет Супия също пътувал по пътя между Раджагаха и Наланда, заедно с ученикът си - младежа Брахмадатта. По пътя аскетът Супия по най-различни начини порицавал Буда, Учението и Сангха. А ученикът на аскета Супия, младежът Брахмадатта по най-различни начини хвалел Буда, Учението и Сангха. Така те двамата, учител и ученик, противоречейки си един на друг непосредствено следвали Благословения и групата монаси.
Тогава Благословеният отседнал за една нощ в кралската къща за почивка в Амбалатхика заедно с групата монаси. Аскетът Супия също отседнал за една нощ в кралската къща за почивка в Амбалатхика заедно с ученикът си, младежа Брахмадатта. И там аскетът Супия по най-различни начини порицавал Буда, Учението и Сангха, а ученикът на аскета Супия, младежът Брахмадатта, по най-различни начини хвалел Буда, Учението и Сангха. И така те двамата, учител и ученик, продължили да си противоречат един на друг.
Тогава множество монаси, станали призори, се събрали и седнали заедно в една кръгла беседка, където възникнала тази тема за разговор: „Невероятно е, приятели, прекрасно е, приятели, как разнообразието на склонности на съществата e напълно проумяно от Благословения, от този, който знае и вижда, достойния от напълно самопросветления. Този пък аскет Супия по най-различни начини наистина хули Буда, Учението и Сангха, а ученикът на аскета Супия, младежът Брахмадатта, по най-различни начини хвали Буда, Учението и Сангха. И така те двамата, учител и ученик, противоречейки си един на друг непосредствено следват Благословения и монасите“.
Тогава Благословеният като разбрал за темата на разговор на тези монаси отишъл до кръглата беседка и като стигнал там седнал на една разпъната постелка. След като седнал Благословеният се обърнал към монасите: „Монаси, за какво сега сте се събрали и седнали да говорите и какво обсъждане е прекъснато“? Като казал така монасите казали така на Благословения: „Така, уважаеми, призори като станахме се събрахме и седнахме заедно в кръглата беседка ни се появи следната дискусия: „Невероятно е, приятели, прекрасно е, приятели, как разнообразието на склонности на съществата e напълно проумяно от Благословения, от този, който знае и вижда, достойния от напълно самопросветления. Този пък аскет Супия по най-различни начини наистина хули Буда, Учението и Сангха, а ученикът на аскета Супия, младежът Брахмадатта, по най-различни начини хвали Буда, Учението и Сангха. И така те двамата, учител и ученик, противоречейки си един на друг непосредствено следват Благословения и монасите“, това беше, уважаеми, дискусията, която беше прекъсната, когато дойде Благословеният“.
„Мен, монаси, ако други ме укоряват или укоряват учението или Сангха, тогава не се дразнете, не се възмущавайте, не си дразнете ума. Мен, монаси, ако други ме укоряват или укоряват учението или Сангха, ако тогава се раздразните или се ядосате това ще е във ваш ущърб. Мен, монаси, ако други ме укоряват или укоряват учението или Сангха, ако тогава се раздразните или се ядосате, дали ще може да разберете дали другите говорят добри или лоши думи“? „Със сигурност не, почитаеми“. „Мен, монаси, ако други ме укоряват или укоряват учението или Сангха, трябва да изясните, че невярното е невярно - „Поради това или онова това е грешно, поради такава или онакава причина това е неистина и това го няма в нас, сред нас не може да се намери такова нещо“.“.
„Мен, монаси, ако други ме укоряват или укоряват учението или Сангха, тогава не изпитвайте радост, щастие или възторг. Мен, монаси, ако други ме укоряват или укоряват учението или Сангха, тогава ако сте щастливи, радостни или възторжени, това ще ви е в ущърб. Мен, монаси, ако други ме укоряват или укоряват учението или Сангха, трябва да признаете, че вярното си е вярно - „Поради такава или онакава причина това е правилно, поради такава или онакава причина това е истина и има такова нещо в нас, намира се такова нещо сред нас“.“.